Ahhoz, hogy egy munkatárs teljesítménye objektíven megítélhető legyen, ismernünk kell a teljesítményének teljes feltételrendszerét. A humán feltételek közül a
munkatársra vonatkozó elemek, az elvárások ismerete, a kompetencia és a motivációs tényezők. Abban az esetben tudunk csak reális képet kialakítani a
teljesítményről, ha képesek vagyunk megítélni a munkatárs vonatkozó kompetenciáinak szintjét, és a célok kitűzése esetén – amennyiben az értékelő
beszélgetéssel egy időben történik – a feladatok elvégzéséhez szükséges belső és külső motivációs összefüggéseket. |
|
A „mikor?” kérdés nem az éves, vagy féléves rendszerességre, hanem az időzítésre vonatkozik, vagyis a helyzet optimális megtervezésére. Amennyiben a
munkatárs nem kap elegendő és formalizált időt a felkészülésre – ha az utolsó pillanatban végzi el, akkor a felkészülés szempontrendszerében is hiba lehet –,
ha olyan halaszthatatlan feladatvégzés közben kerül sor az értékelésre, amikor a munkatárs képtelen megfelelően koncentrálni, mentálisan és nem csak fizikailag
jelen lenni, a reális megítélés nagymértékben torzulhat. Természetesen nem minden tényezőt képes befolyásolni egy vezető, de a megfelelő vezetői attitűd és alaposság
jótékony hatással lehet a körülmények kialakítására. |
|
Az értékelés területei nem csak a számszaki célkitűzések vizsgálatára, de az odavezető útra, tehát a feladatok, és az azok optimális elvégzéséhez szükséges
kompetenciák körére is ki kell, hogy terjedjen. Ha a vezetőnek sikerül megtalálni az ok-okozati összefüggéseket, és megállapítani az információáramlásra, egyéb szervezeti
tényezőkre, elvárásra, motivációs tényezőkre és kompetencia szintekre vonatkozó deficiteket, a feltárást nem torzítják egyébként igaz, de az értékeléshez nem kapcsolódó
információk, nem alakul ki például holdudvarhatás, az értékelés eléri célját. |
|
A teljesítményértékelés tréningen a vezetők, a gyakorlatok során minden vonatkozó elméletet tudnak hasznosítani, a lépések hitelessége és eredményessége attól
függ, mennyire sikerült őszintén azonosulni a munkatárs teljesítményét befolyásoló tényezők egymásra épülésével. Egy jó értékelő beszélgetést nem lehet eljátszani,
véletlenül eltalálni. Ha alapos, személyre szabott, objektív és fokozza a teljesítményt, akkor a vezető valóban tudja mit csinált. |
|
|